Czym jest higiena cyfrowa?
Na świecie już 4,54 miliarda ludzi korzysta z Internetu, a 3,8 miliarda z mediów społecznościowych. Nowe technologie są stałym elementem naszego życia i stanowią istotne narzędzia codziennego funkcjonowania, pracy, edukacji, rozrywki. Doświadczenie ograniczenia bezpośrednich kontaktów społecznych spowodowanych pandemią koronawirusa dotkliwie uświadomiło nam z jednej strony jak bardzo pomocne mogą być nowe technologie, z drugiej - jaki wpływ na ich nadmiar na nasze samopoczucie. Po wielu miesiącach społecznej izolacji, zdalnej pracy i nauki chyba nikt nie wątpi, że koniecznym elementem dbania o zdrowie jest dzisiaj higiena cyfrowa.
Intensywny rozwój nowych technologii i ich udziału w naszym życiu doprowadził m.in. do zacierania się granicy między czasem na pracę a życie prywatne oraz wydłużania się czasu spędzanego przed ekranem, co w konsekwencji skutkować może wieloma negatywnymi konsekwencjami. Wśród nich wymienia się często tzw. uzależnienie od smartfona, a w rzeczywistości, od treści, które w nim znajdujemy, a zatem od szeroko rozumianego dostępu do Internetu. Czym jest fonoholizm? Najprościej rzecz ujmując:
Fonoholizm to zaburzenie behawioralne w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego, często zamiennie stosuje się sformułowanie uzależnienie od telefonu komórkowego.
Wśród konsekwencji nadużywania nowych technologii wymienia się także m. in.:
§ przemęczenie, niewyspanie, pogorszenie stanu zdrowia (np. wzrok)
§ zaniedbywanie obowiązków
§ • brak koncentracji bądź jej zaniżony poziom, spadek efektywności pracy
§ cyberstres, syndrom FOMO i postawa „always on"
§ cyberprzemoc i seksting
§ wycofanie z kontaktów, pogorszenie relacji z bliskimi
§ wpływ na wypalenie zawodowe.
Jak zatem odpowiedzialnie i z korzyścią dla siebie korzystać z nowych technologii? W Fundacji „Dbam o Mój Zasięg" opracowaliśmy definicję higieny cyfrowej, która najlepiej odpowiada na to pytanie:
Higiena cyfrowa to postawa życiowa i wynikające z niej działania charakteryzujące się kreatywnym i odpowiedzialnym używaniem zasobów sieci, zmierzające do optymalizacji indywidualnego zdrowia somatycznego, psychicznego oraz społecznego w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jej poziom uzależniony jest od samoregulacji i kontroli związanej z używaniem internetu oraz cyfrowych narzędzi ekranowych, dostępnej alternatywy dla świata cyfrowego, jak również rozwiniętej sieci oparcia społecznego.*
Proponujemy 10 zasad cyfrowej higieny, które każdy użytkownik nowych technologii powinien wprowadzić w swoim życiu. Oczywiście można i należy je dostosować do okoliczności - tworzyć z nich swój domowy kodeks ekranowy lub zasady cyfrowej higieny pracy.
Obecna sytuacja wymaga od nas świadomych działań, dlatego wspólnie zadbajmy o higienę cyfrową. Nadmierne i nieodpowiednie używanie urządzeń ma negatywny wpływ na zdrowie naszych najbliższych.
Problem patologicznego używania smartfona stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. O nadużywaniu mediów cyfrowych mówimy, gdy zaobserwujemy, co najmniej trzy grupy zachowań:
§ widoczne zachowania użytkowników
§ odczucia psychiczne towarzyszące używaniu telefonu
§ negatywne skutki z tym związane
Symptomy nadużywania smartfona w zachowaniu dziecka:
1. Nierozstawanie się ze smartfonem.
2. Ciągłe sprawdzanie urządzenia - częste sięganie po telefon, sprawdzanie, trzymanie w dłoni.
3. Częste robienie i udostępnianie zdjęć.
4. Korzystanie z urządzeń w sytuacjach, w których nie powinno się tego robić.
5. Przerywanie czynności (spotkań, lekcji, pracy) w celu odebrania lub nawiązywania połączeń.
6. Ukrywanie przed innymi czynności związanych z używaniem telefonu lub nawiązywania połączenia.
7. Realizacja czynności ze smartfonem w ręku.
Symptomy nadużywania smartfona w psychice dziecka:
1. Ciągła gotowość na odpisanie na sms-a.
2. Odczuwanie silnej potrzeby korzystania z telefonu.
3. Wysokie poczucie bezpieczeństwa związane z byciem on-line.
4. Wystąpienie negatywnych emocji związanych z brakiem połączenia z Internetem.
5. Podkreślanie ważności wpływu bycia on-line na wydarzeniach.
Negatywne skutki:
1. Zaniedbywanie innych aktywności na rzecz korzystania z telefonu.
2. Wycofywanie się z dotychczasowych relacji.
3. Zamkniecie się w świecie wirtualnym.
4. Korzystanie z mediów cyfrowych pomimo szkodliwych następstw (niewysypianie, nieregularne żywienie, niewywiązywanie się ze swoich obowiązków).
5. Brak wyraźnej pasji, niski poziom angażowania się w sprawy szkolne.
6. Brak spędzania czasu wolnego w sposób aktywny, niska aktywność ruchowa.
7. Przejawianie tendencji do auto izolacji, pozostawianie na uboczu.
8. Przemęczenie organizmu, przeciążenie informacyjne.
STWÓRZCIE DOMOWE ZASADY EKRANOWE, KTÓRE BĘDĄ OBOWIAZYWAĆ W WASZYCH DOMACH ZASADY EKRANOWE (PROPOZYCJE):
1. Ustal czas korzystania ze smartfonów, tabletów i komputerów.
2. Ustal w jakich sytuacjach korzystacie z urządzeń.
3. Rozdzielaj czas używania mediów do pracy nauki od czasu na rozrywkę.
4. Odkładaj swój telefon podczas wykonywania innych czynności domowych.
5. Na czas nauki, jeśli to możliwe, wyłącz powiadamiania w swoim telefonie. Nie rozpraszaj się.
6. Zadbaj o relacje z najbliższymi.
7. Wyznacz miejsca, gdzie nie korzystacie ze smartfona celem rozmowy z najbliższymi.
8. Dwie godziny przed snem wyłącz Internet.
KILKA PROPOZYCJI, GDY CHCEMY ODPOCZĄĆ OD TELEWIZJI I KOMPUTERA:
§ gry planszowe dla całej rodziny - np. gry karciane, państwa-miasta, kółko-krzyżyk
§ układanie puzzli, rozwiązywanie krzyżówek, kolorowanie kolorowanek, zabawa z plasteliną itp.
§ gry skojarzenia
§ zabawy z rodzeństwem, rodzicami
§ czytanie książek, zrobienie własnej kolorowej książki
§ układnie klocków
§ wspólne gotowanie
§ oglądanie zdjęć itp.
*) Bigaj M. i Dębski M. w: Ptaszek G. i in. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Autor: Magdalena Bigaj