NADUŻYWANIE TECHNOLOGII, A MOTYWACJA DO NAUKI
Wśród konsekwencji nadużywania przez młodzież nowych technologii wymienia się m. in. przemęczenie nadmiarem informacji, niewyspanie, brak koncentracji bądź jej zaniżony poziom, wycofanie z kontaktów, zaniedbywanie obowiązków szkolnych, spadek efektywności pracy, niski poziom angażowania się w sprawy szkolne.
Dlatego też uczniowie klas 4 i 5 wzięli udział w warsztatach pt. „Dlaczego warto się uczyć?". Zajęcia miały ich zachęcić do zdobywania nauki, do podejmowania działań. Rozpoczęły się od rundki podczas której uczniowie uświadomili sobie swoje zasoby, na których mogą budować sukcesy szkolne. Następnie wyjaśniali znaczenie słowa „motywacja", podawali własne motywy uczenia się, poznali 2 rodzaje motywacji i ich znaczenie dla procesu uczenia się, a także 6 skutecznych sposobów wpływających na motywację do nauki.
To my dorośli, zarówno szkoła, jak i rodzice powinny rozbudzać u uczniów zamiłowanie do nauki, odpowiednio ich motywować. Wyjaśniać, że zajęcia szkolne pomogą im w życiu, odnosząc je do sytuacji w prawdziwym świecie, podkreślać zastosowanie matematyki w codziennym życiu, powiązać wiedzę naukową z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi, rozbudzać pozaszkolne zainteresowania i pasje niekoniecznie związane z telefonem.
Ażeby to zrobić, uczniowie winni ograniczyć czas korzystania z ekranów po to, by mogli go spożytkować na inne aktywności, które sprawiać im będą przyjemność. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nowe technologie wiele im dają, ale też i zabierają.
Pedagog szkolny, Iwona Rosiewicz