SP2 W PROJEKCIE POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI
Od października 2023r. nasza szkoła bierze udział w trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu dla Szkół pt. „Szkoła z innowacją pedagogiczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji- W poszukiwaniu wzajemnego porozumienia i możliwości w cyfrowo-analogicznej edukacji. Uczymy się razem".
Celem projektu są m.in. poprawa jakości pracy szkoły, popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji, dyskalkulii oraz sposobów udzielania pomocy uczniom ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się i ich rodzicom, promowanie modelu szkoły przyjaznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także rozpoznanie opieki nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
Do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce zaliczamy uczniów, którzy posiadają opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dostosowanie wymagań do psychofizycznych możliwości ucznia nie oznacza ich obniżenia i dotyczy głównie form i metod pracy z uczniem. Nie polega na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżenie wymagań wobec uczniów z normą intelektualną, tylko ewentualne realizowanie ich na poziomie wymagań koniecznych lub podstawowych. Dostosowanie wymagań nie może prowadzić do zejścia poniżej podstawy programowej, a zakres wiedzy i umiejętności powinien dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu edukacyjnego.
Wszyscy uczniowie posiadający Opinię lub Orzeczenie o kształceniu specjalnym oceniani są zgodnie z WSO w skali ocen od 1 do 6., jednak przy ocenianiu ucznia należy uwzględnić jego indywidualne potrzeby oraz możliwości.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH ORAZ FORM I METOD PRACY DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Wystawiając oceny bierze się pod uwagę:
zainteresowanie pracą i zaangażowanie w nią,
wysiłek włożony w pracę,
sposoby dotarcia do wiedzy,
samodzielność wykonania zadania,
możliwość wydłużenia czasu pracy.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
Dysgrafia
Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania wiedzy, a nie treści:
wymagania merytoryczne, co do oceny pracy pisemnej powinny być takie same, jak dla innych uczniów,
sprawdzenie pracy może być niekonwencjonalne np. jeśli nauczyciel nie może przeczytać pracy ucznia, może go poprosić, aby uczynił to sam lub przepytać ustnie z tego zakresu materiału,
może skłaniać ucznia do pisania drukowanymi literami lub na komputerze,
indywidualizacja oceniania.
Dysortografia
Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania wiedzy, a nie treści:
systematyczne sprawdzanie ćwiczeń wykonywanych samodzielnie przez ucznia,
dopuszczalna większa liczba błędów ortograficznych na sprawdzianach (ustala nauczyciel),
dostosowanie wymagań dotyczy głównie formy sprawdzania i oceniania wiedzy, w żadnym wypadku dysortografia nie uprawnia do zwolnienia ucznia z nauki ortografii i gramatyki,
indywidualizacja oceniania.
Dysleksja
Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania wiedzy, a nie treści:
ograniczać czytanie obszernych lektur do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę (należy jednak pamiętać, że do egzaminu ósmoklasisty obowiązuje znajomość całych lektur), akceptować korzystanie z nagrań fonicznych, w wyjątkowych przypadkach z ekranizacji, jako uzupełnienie samodzielnie przeczytanych rozdziałów,
kontrolować stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów. Ze względu na wolne tempo czytania lub/i pisania zmniejszyć ilość zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłużyć czas pracy dziecka,
ograniczyć teksty do czytania i pisania na lekcji do niezbędnych notatek, których nie ma w podręczniku (należy jednak pamiętać, że podczas pisania egzaminu ósmoklasisty dziecko będzie musiało napisać wypracowanie na 200 słów),
pisemne sprawdziany powinny ograniczać się do sprawdzanych wiadomości , wskazane jest stosowanie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami- pozwoli to uczniowi skoncentrować się na kontrolowanej tematyce, a nie na poprawności pisania,
wskazanie jest preferowanie wypowiedzi ustnych, sprawdzanie wiadomości powinno odbywać się często i dotyczyć krótszych partii materiału. Pytania kierowane do ucznia powinny być precyzyjne,
unikać wyrywania do odpowiedzi. Jeśli to możliwe uprzedzić ucznia (na przerwie lub na początku lekcji), że będzie dzisiaj pytany. W ten sposób umożliwiamy uczniowi przypomnienie wiadomości, skoncentrowanie się, a także opanowanie napięcia emocjonalnego często blokującego wypowiedź.