RSS
sp2.kostrzyn.pl

Szkoła Podstawowa nr 2

im. Przyjaciół Ziemi

w Kostrzynie nad Odrą

SP2 Kostrzyn nad Odrą
BIP
zaloguj się   |    plan lekcji   |    zastępstwa   |    e - dziennik   |    mapa strony   |

Bezpieczeństwo dzieci w Internecie

Internet jest medium demokratycznym. Można powiedzieć, że każda osoba ma do niego dostęp. Każdy może stworzyć własną stronę w sieci. Brak jest jednocześnie władzy, która mogłaby skutecznie wpływać na jego zawartość. Dlatego każdy Internauta jest narażony na kontakt z treściami, z którymi nie chciałby mieć do czynienia. Spam, choć uciążliwy, w istocie niezbyt groźny znany jest każdemu posiadaczowi elektronicznej skrzynki pocztowej. Pocztą elektroniczną możemy otrzymać niebezpieczne pliki (wirusy), szkodliwe dla naszego komputera i oprogramowania. Odrębnym problemem są treści nielegalne i szkodliwe, które można napotkać przypadkowo podczas korzystania z przeglądarki. W Internecie można znaleźć treści jawnie propagujące pornografię dziecięcą. Dlatego też dzieci powinny być przed tym chronione, nie tylko przez odpowiednie ustawienie poziomu zabezpieczeń przeglądarki, ale i przez wiedzę, że stronę taką należy od razu zamknąć. Prawdziwe niebezpieczeństwo ze strony użytkowników Internetu może grozić poza rzeczywistością wirtualną. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, które z natury są ufne. NIGDY nie wolno zapomnieć i pozwolić zapomnieć dziecku o tym, że nie wiadomo, kim naprawdę jest osoba po drugiej stronie Sieci, niezależnie od tego, za kogo się podaje. Do spotkań z osobami poznanymi w Sieci dochodzi i  będzie dochodzić. Mogą one być początkiem realnej przyjaźni nawiązanej na  wirtualnym forum dyskusyjnym dotyczącym wspólnego hobby lub po prostu sfinalizowaniem aukcji internetowej. Nie ulega wątpliwości, że Internet stał się „terenem łowieckim” dla wielu przestępców, począwszy od zwykłych oszustów, skończywszy na pedofilach. Należy o tym pamiętać i przekazać tę wiedzę najmłodszym internautom.

Co zatem należy zrobić:

Po pierwsze, z dziećmi trzeba rozmawiać:

  • Rozmawiaj z dziećmi o Internecie; poznaj ich sieciowe formy aktywności, mów o tym co powinny, a czego nie mogą robić w Sieci. Niech wiedzą, że zawsze mogą zwrócić się do Ciebie o pomoc w rozwiązaniu problemów wynikających z używania Sieci.

  • Przekonaj dzieci, że powinny informować Cię za każdym razem, kiedy znajdą w Internecie coś, co sprawi, że poczują się skrępowane, zawstydzone, urażone lub w jakiś inny sposób źle.

  • Naucz dziecko, że informacje w Internecie nie zawsze są wiarygodne. Wskaż mu inne sposoby zdobywania wiedzy, aby mogło konfrontować wiadomości z Sieci z innymi materiałami.

Ponadto warto wprowadzić w życie kilka zasad:

  • Unikaj ustawiania komputera w pokoju dziecka. Jeżeli to zrobisz, trudno Ci będzie kontrolować czas, jaki spędza przed komputerem. W ten sposób dodatkowo dowiesz się gdzie, w jakich porach i w jaki sposób najczęściej korzysta z Internetu

  • Ustal, że chcesz wiedzieć o każdej sytuacji, która je zaniepokoi w związku z używaniem Internetu

  • Ustal z dzieckiem zasady korzystania z komputera i Internetu, spisz je i zawieś w okolicach komputera.

  • Ustal z dzieckiem, jakich danych nie powinno ujawniać w Internecie w żadnym wypadku (np. adresu zamieszkania), a które może podawać w określonych okolicznościach (np. adres e-mail)

  • Staraj się poznawać internetowych przyjaciół swojego dziecka tak, jak czynisz to w realnym świecie. Na ogół trafniej wyczujesz kłamstwo niż dziecko, dzięki czemu możesz uchronić je przed niebezpieczeństwem

  • Zrób wszystko, żeby Twoje dziecko nie umawiało się na spotkania w prawdziwym świecie z osobami poznanymi przez Internet. Jeśli do takiego spotkania ma jednak dojść, udaj się na nie z dzieckiem lub zapewnij mu inne towarzystwo

  • Jeśli Twoje dziecko nie zna Internetu, zapoznaj je z nim lub odkrywajcie go razem. Jeśli zna, poproś je, żeby było Twoim przewodnikiem po wirtualnym świecie. Pozwoli Ci to poznać i ukierunkować internetowe zainteresowania dziecka. Staraj się, żeby Internet był aktywnością rodzinną, surfuj po Sieci razem z dzieckiem

  • Nie używaj komputera ani Internetu w charakterze „opiekunki do dzieci”.

 

 

Źródło: na podstawie materiałów z kampanii „Dziecko w sieci

  © Szkoła Podstawowa nr 2 w Kostrzynie nad Odrą